زیست تخمیر
خانه/وبلاگ/پروبیوتیک/با آلرژی فصلی چه کنیم؟
با آلرژی فصلی چه کنیم؟
پروبیوتیک650۱۴۰۳/۲/۹

با آلرژی فصلی چه کنیم؟

برخی از افراد با فرارسیدن فصل بهار، دچار عطسه ، سرفه و آبرزیش بینی می شوند و حتی ممکن است خارش گلو و چشم را نیز تجربه کنند. این علائم ممکن است به دلیل حساسیت یا آلرژی های فصلی اتفاق می افتد.

آلرژی چیست؟

آلرژی هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به چیزی به نام آلرژن واکنش بیش از حد نشان می دهد. آلرژن یک ماده خارجی است که برای اکثر افراد حساسیت زا نیست، مانند گرده یا شوره حیوانات خانگی (سلول های پوست حیوانات با خز یا پر). اما هنگامی که شما آلرژی دارید، سیستم ایمنی بدن شما سعی می کند با آن مانند یک میکروب یا ویروس مبارزه کند.

در زمان آلرژی، بدن شما پروتئینی به نام آنتی بادی برای مبارزه با آلرژن می سازد که این منجر به علائمی مانند عطسه، خارش، کهیر و تنگی نفس می شود. این علائم معمولاً خفیف هستند. اما آلرژی گاهی اوقات می تواند باعث واکنش جدی به نام آنافیلاکسی شود که به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است.

آلرژی چه زمانی رخ می دهد؟

آلرژی هایی که هر سال در زمان های مشابهی به آن مبتلا می شوید (آلرژی فصلی) معمولاً به دلیل گرده درختان، علف ها و علف های هرز ایجاد می شود. بیشتر درختان در بهار گرده آزاد می کنند و به دنبال آن علف ها در اواخر بهار و اوایل تابستان منتشر می شوند و علف های هرز در اواخر تابستان و اوایل پاییز دنبال می شوند.

گاهی اوقات، آلرژی های فصلی با هم تداخل دارند، به خصوص زمانی که درختان گرده خود را زودتر آزاد می کنند یا زمانی که یک بهار بارانی باعث رشد بیشتر گیاهان و کپک ها می شود. بنابراین ممکن است یک فصل طولانی آلرژی در سال داشته باشید، بسته به اینکه در کجا زندگی می کنید، چه گیاهانی در نزدیکی شما رشد می کنند و چه چیزی باعث ایجاد آلرژی شما می شود.

علائم آلرژی

افراد بسته به آلرژن و محل ورود آن به بدن، علائم مختلفی را تجربه می کنند. واکنش های آلرژیک می تواند بسیاری از قسمت های بدن را به طور همزمان درگیر کند.

بینی، چشم ها، سینوس ها و گلو: هنگامی که مواد آلرژی زا وارد بدن می شوند، ترشح هیستامین باعث می شود که پوشش بینی مخاط بیشتری تولید کند و متورم و ملتهب شود. باعث ریزش بینی و خارش می شود و ممکن است عطسه ایجاد شود. ممکن است چشم ها شروع به آبریزش کنند و افراد ممکن است گلودرد داشته باشند.

ریه و سینه: آسم می تواند در طی یک واکنش آلرژیک ایجاد شود. هنگامی که یک آلرژن تنفس می شود، راه های هوایی متورم می شوند که تنفس را دشوار می کند.

معده و روده: غذاهایی که معمولا باعث ایجاد حساسیت می شوند عبارتند از: بادام زمینی، غذاهای دریایی، لبنیات و تخم مرغ. آلرژی به شیر گاو در نوزادان (نوزادان) ممکن است ایجاد شود و باعث اگزما، آسم، قولنج و ناراحتی معده شود. برخی از افراد نمی توانند لاکتوز (قند شیر) را هضم کنند که می تواند باعث ناراحتی معده شود. این به عنوان عدم تحمل لاکتوز شناخته می شود و نباید با آلرژی اشتباه گرفته شود.

پوست: مشکلات پوستی که می تواند در اثر آلرژی ایجاد شود شامل درماتیت آتوپیک (اگزما) و کهیر (کهیر) است.

ریسک فاکتور های آلرژی

در دوران کودکی و یا ابتلا به آسم و اگزما و همچنین ابتلا به بیماری یا دوران بارداری ممکن است احتمال ابتلا به آلرژی بیشتر شود.

علائم آلرژی

فارق از اینکه به چه چیزی آلرژِی دارید، علائمی مانند عطسه ، آبریزش یا گرفتگی بینی، قرمزی، خارش و آبریزش چشم، خارش پوست ، خس خس سینه، سرفه، تنگی نفس، کهیر، سرخی، تورم را نیز تجربه خواهید کرد.

درمان آلرژی

نمونه‌هایی از داروهای آنتی هیستامین هستند که بدون نسخه می‌توانید از داروخانه تهیه کنید و با آن آبریزش بینی و چشم و عطسه و خارش را از بین ببرید که اثرات کوتاه مدت دارند. اما با استفاده از داروهای پروبیوتیک مثل کیدی لاکت® برای کودکان و لاکتوکر® برای بزرگسالان و بی بی کر® برای نوزادان می توانید آلرژی فصلی را برای مدت طولانی تر کنترل کنید.

منابع:

https://www.allergy.org.au/patients/about-allergy/what-is-allergy

https://www.webmd.com/allergies/allergy-symptoms

ارسال نظر
ارسال