زیست تخمیر
خانه/وبلاگ/سلامت دهان/فواید پروبیوتیک بر سلامت دهان و دندان
فواید پروبیوتیک بر سلامت دهان و دندان
سلامت دهان400۱۴۰۳/۱/۲۷

فواید پروبیوتیک بر سلامت دهان و دندان

پروبیوتیک ها بیشتر به دلیل تأثیرشان بر سلامت دستگاه گوارش شناخته شده اند. اما تحقیقات نشان می دهد که آنها می توانند به حفظ سلامت دهان شما نیز کمک کنند. چندین مطالعه نشان می دهد که پروبیوتیک ها می توانند برای سلامت دهان و دندان شما مفید باشند. این تحقیقات در مورد پنج مزیت احتمالی پروبیوتیک های خوراکی می گوید:

1) جلوگیری از ایجاد پلاک

همه ما انواع مختلفی از باکتری ها را در دهان خود داریم. برخی از آنها باعث ایجاد پلاک می شوند. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که پروبیوتیک می تواند به مبارزه با باکتری ایجاد کننده حفره دندان به نام استرپتوکوک موتانس کمک کند. استرپتوکوک موتانس قند را به اسید لاکتیک تبدیل می کند که یک محیط اسیدی در دهان ایجاد می کند که منجر به ایجاد حفره و پلاک می شود. محققان استرپتوکوکوس موتانس و را با هم در آزمایشگاه رشد دادند و باکتری سویه پروبیوتیک مانع از رشد استافیلوکوکوس موتانس و ایجاد هرگونه پلاک شد.

2) مبارزه با بوی بد دهان

چندین مطالعه به بررسی این موضوع پرداخته اند که آیا پروبیوتیک ها می توانند به مبارزه با بوی بد دهان کمک کنند. بوی بد دهان اغلب توسط باکتری های موجود در دهان یا دستگاه گوارش شما ایجاد می شود. در یک مطالعه، 23 نفر از یک دهانشویه ضد میکروبی استفاده کردند و سپس دارونما یا مکمل پروبیوتیک استرپتوکوک سالیواریوس را به مدت سه روز مصرف کردند. آنها دریافتند که در 85 درصد از افرادی که پروبیوتیک مصرف کرده اند، میزان باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند کاهش یافته است.

3) کاهش التهاب لثه

یک مطالعه معتبر در سال 2006 نشان می دهد که پروبیوتیک ها می توانند علائم التهاب لثه را کاهش دهند. ژنژیویت به عنوان بیماری لثه نیز شناخته می شود. می تواند باعث تورم، لثه های حساس و دندان های حساس شود. محققان به 59 فرد مبتلا به التهاب لثه مکمل حاوی یک باکتری پروبیوتیک به نام لاکتوباسیلوس روتری یا دارونما دادند و بعد از 2 هفته مورد مطالعه قرار گرفتند، محققان دریافتند که علائم التهاب لثه در گروهی که بالاترین دوز پروبیوتیک را مصرف می کردند، بیشترین بهبود را داشته است. افرادی که پروبیوتیک مصرف می کردند پلاک کمتری نیز داشتند.

منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/best-time-to-take-probiotics#usefulness

https://www.nccih.nih.gov/health/probiotics-what-you-need-to-know

ارسال نظر
ارسال