زیست تخمیر
خانه/وبلاگ/سلامت دهان/آنچه باید در مورد پروبیوتیک ها بدانید
آنچه باید در مورد پروبیوتیک ها بدانید
سلامت دهان490۱۴۰۳/۱/۲۸

آنچه باید در مورد پروبیوتیک ها بدانید

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که می توانند اثرات مفیدی روی بدن یا داخل بدن شما داشته باشند. بدن هر انسانی خانه تریلیون ها میکروارگانیسم است که با ما زندگی می کنند و به عملکردهای بدن و سلامت ما کمک می کنند. همه میکروب هایی که ممکن است حمل کنیم برای ما مفید نیستند - برخی از انواع میکروب ها می توانند مضر باشند. اما میکروب های مفید مانند پروبیوتیک ها به کنترل انواع مضر آنها کمک می کنند.

محصولات پروبیوتیک حاوی انواع منتخب و مفیدی از میکروارگانیسم هستند تا به جمعیت هایی که در حال حاضر در بدن شما زندگی می کنند اضافه کنید. بسیاری از پروبیوتیک ها مکمل های خوراکی هستند که برای ورود به دستگاه گوارش طراحی شده اند. برخی دیگر محصولات موضعی هستند که می توانید آن ها را روی پوست یا غشاهای مخاطی داخل حفره های بدن مانند بینی یا اندام تناسلی خود بمالید. همه اینها مکان هایی هستند که معمولاً میکروب های مفید در آن زندگی می کنند.

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که در صورت مصرف برای سلامتی مفید هستند. آنها را می توان در ماست و سایر غذاهای تخمیر شده، مکمل ها و محصولات زیبایی یافت. اگرچه مردم اغلب باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها را به عنوان "میکروب" مضر تصور می کنند، اما بسیاری از آنها در واقع مفید هستند. برخی از باکتری ها به هضم غذا، تخریب سلول های بیماری زا یا تولید ویتامین ها کمک می کنند. بسیاری از میکروارگانیسم های موجود در محصولات پروبیوتیک یکسان یا مشابه میکروارگانیسم هایی هستند که به طور طبیعی در بدن ما زندگی می کنند.

چه نوع باکتری هایی در پروبیوتیک ها وجود دارند؟

پروبیوتیک ها ممکن است حاوی انواع مختلفی از میکروارگانیسم ها باشند. شایع ترین باکتری ها به گروه هایی به نام لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم تعلق دارند. سایر باکتری ها نیز ممکن است به عنوان پروبیوتیک مورد استفاده قرار گیرند و از مخمرهایی مانند ساکارومایسس بولاردی نیز استفاده می شود.

انواع مختلف پروبیوتیک ها ممکن است اثرات متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر نوع خاصی از لاکتوباسیلوس به پیشگیری از بیماری کمک می کند، لزوماً به این معنی نیست که نوع دیگری از لاکتوباسیلوس یا هر یک از پروبیوتیک های بیفیدوباکتریوم همین کار را انجام می دهد.

آیا پری بیوتیک ها همان پروبیوتیک ها هستند؟

خیر، پری بیوتیک ها مانند پروبیوتیک ها نیستند. پری بیوتیک ها اجزای غذایی غیرقابل هضم هستند که به طور انتخابی رشد یا فعالیت میکروارگانیسم های مطلوب را تحریک می کنند.

سین بیوتیک ها چیست؟

سین بیوتیک ها محصولاتی هستند که هم حاوی پروبیوتیک و هم پری بیوتیک هستند.

پروبیوتیک ها چگونه ممکن است کار کنند؟

پروبیوتیک ها ممکن است اثرات مختلفی در بدن داشته باشند و انواع مختلف آن ممکن است به روش های مختلفی عمل کنند، از جمله:

1-به بدن شما کمک می کند تا جامعه ای سالم از میکروارگانیسم ها را حفظ کند یا به جامعه میکروارگانیسم های بدن شما کمک می کند که پس از ایجاد اختلال در آن به وضعیت سالم بازگردد.

پروبیوتیک ها شامل باکتری های مفید هستند. اینها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که در صورت مصرف می‌توانند مزایای سلامتی داشته باشند ، تصور می‌شود که این مزایا ناشی از توانایی پروبیوتیک‌ها برای بازگرداندن تعادل طبیعی باکتری‌های روده است .

عدم تعادل به این معنی است که تعداد زیادی باکتری مضر وجود دارد و تعداد باکتری های مفید نسبت به آن کافی نیست. این امر می تواند به دلیل بیماری، داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، رژیم غذایی نامناسب و موارد دیگر رخ دهد. که این مسئله می تواند منجر به مشکلات گوارشی، آلرژی، مشکلات سلامت روان، چاقی و موارد دیگر شود.

پروبیوتیک ها معمولا در غذاهای تخمیر شده یافت می شوند یا به عنوان مکمل مصرف می شوند. علاوه بر این، به نظر می رسد که آنها برای اکثر مردم بی خطر هستند.

2- می توانند موادی که اثرات مطلوبی دارند تولید نمایند

3- همچنین می توانند بر پاسخ ایمنی بدن تأثیر بگذارند

علم اثربخشی پروبیوتیک ها بر روی چه مواردی را نشان داده است؟

تحقیقات زیادی در مورد پروبیوتیک ها انجام شده است، اما هنوز چیزهای زیادی در مورد مفید و ایمن بودن آنها برای شرایط مختلف سلامتی باید آموخت.

پروبیوتیک ها برای اهداف مختلف سلامتی، از جمله پیشگیری از اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک (از جمله اسهال ناشی از کلستریدیوم دیفیسیل) و سایر اسهال ها، یبوست، نفخ، بیماری التهابی روده IBD، IBS، و القاء و حفظ بهبودی در کولیت اولسراتیو، درمان کولیک نوزاد، درمان بیماری پریودنتال و پوسیدگی های دندان، بوی بد دهان، آسم و آلرژی، درماتیت های پوستی،عفونت های تنفسی ، عفونت های ادرای-تناسلی، خشکی واژن، بهبود علائم یائسگی و.... استفاده می شوند.

مکمل های پروبیوتیک برخی از شرایط سلامت روان را بهبود می بخشد

تعداد فزاینده ای از مطالعات، سلامت روده را با خلق و خو و سلامت روان مرتبط می کند .

هم مطالعات حیوانی و هم انسانی نشان می دهد که مکمل های پروبیوتیک می توانند برخی از اختلالات سلامت روان را بهبود بخشند .

مروری بر مطالعات انسانی 13 منبع قابل اعتماد نشان داده است که مصرف مکمل‌ با سویه‌های بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس به مدت 1 تا 2 ماه می‌تواند اضطراب، افسردگی، اوتیسم، اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) و حافظه را بهبود بخشد .

درمطالعه دیگری که 70 کارگر شیمیایی را به مدت 6 هفته تحت نظر داشته است، کسانی که 100 گرم ماست پروبیوتیک در روز مصرف می کردند و یا روزانه یک کپسول پروبیوتیک مصرف می کردند، مزایایی برای سلامت عمومی، افسردگی، اضطراب و استرس در آنها داشته است.

همچنین در مطالعه ای روی 40 بیمار مبتلا به افسردگی، فواید آن مشاهده گردیده است.

مصرف مکمل های پروبیوتیک به مدت 8 هفته در مقایسه با افرادی که پروبیوتیک مصرف نمی کردند، باعث کاهش سطح افسردگی و کاهش سطح پروتئین واکنشی C (نشانگر التهاب) و هورمون هایی مانند انسولین شده است .

برخی از سویه های پروبیوتیک می توانند به سلامت قلب شما کمک کنند

پروبیوتیک ها ممکن است با کاهش LDL و فشار خون به حفظ سلامت قلب شما کمک کنند.

برخی از باکتری های تولید کننده اسید لاکتیک ممکن است با تجزیه صفرا در روده، کلسترول را کاهش دهند . صفرا، یک مایع طبیعی است که بیشتر از کلسترول ساخته شده است و به هضم غذا کمک می کند. با تجزیه صفرا، پروبیوتیک ها می توانند در روده، جایی که می تواند به عنوان کلسترول وارد خون شود از جذب مجدد آن جلوگیری کنند.

آیا پروبیوتیک ها می توانند مضر باشند؟

پروبیوتیک ها سابقه گسترده ای از استفاده ایمن به ویژه در افراد سالم دارند.

اما خطر اثرات مضر پروبیوتیک ها در افراد مبتلا به بیماری های شدید یا سیستم ایمنی ضعیف بیشتر است. هنگامی که پروبیوتیک ها برای افراد پرخطر، مانند نوزادان نارس یا بیماران بیمارستانی به شدت بیمار در نظر گرفته می شوند، خطرات بالقوه پروبیوتیک ها باید به دقت در برابر مزایای آنها سنجیده شود. مواردی از عفونت های شدید یا کشنده در نوزادان نارس که پروبیوتیک دریافت کرده اند گزارش شده است و سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در مورد این خطر هشدار داده است.

منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/best-time-to-take-probiotics#usefulness

https://www.nccih.nih.gov/health/probiotics-what-you-need-to-know

ارسال نظر
ارسال